Päivitetty: 24.4.2023 23.49

Kevätkokous torstaina 27.4.2023

Hyvä Maaseutuoikeuden seura ry:n jäsen,

Maaseutuoikeuden Seuran sääntömääräinen kevätkokous pidetään torstaina 27.4.2023 klo 16.00–17.00.

Kokous järjestetään hybridinä. Kokouspaikkana on Mela, Revontulenpuisto 2 C, Espoo. Kokoukseen on mahdollista osallistua myös etäyhteydellä. Tilaisuuden järjestelyitä varten pyydämme ilmoittamaan osallistumisesta ja osallistumistapa (paikan päällä vai etänä) joko yhdistyksen puheenjohtajalle paivi.huotari@icloud.com tai sihteerille altanskanen@hotmail.fi. Ilmoittautuneille lähetetään osallistumislinkki TEAMS-kokoukseen.

* * *

Tervetuloa Maaseutuoikeuden Seuran järjestämään kevätseminaariin 4.4.2023 klo 14-15.30 Tieteiden talolle (Kirkkokatu 6, Helsinki; Sali 208). Tilaisuus järjestetään hybridinä.

Johtava asiantuntija Vesa Kahilampi maa- ja metsätalousministeriön ruokaosastolta alustaa ajankohtaisesta aiheesta ”Maa- ja metsätalouden uudet valtiontukisäännöt”.

Ilmoittaudutko ennakolta 28.3.2023 mennessä Kirsi Gröhnille, s-posti kirsi.grohn@mela.fi. Ilmoita samalla osallistutko tilaisuuteen paikan päällä vai etänä. Tieteiden talolla on kahvitarjoilu seminaarin alussa. Jos haluat osallistua etänä, toimitamme sinulle teams-linkin.

* * *

Huoltovarmuus ja ruokaturva puhuttavat. Maaseutuoikeuden Seura ry järjestää aiheeseen liittyen hybridiseminaarin juuri uusitulla Tieteiden talolla (Kirkkokatu 6, Helsinki; sali 207) 8.11.2022 klo 14.

Aihetta alustaa neuvotteleva virkamies Jukka Virolainen maa- ja metsätalousministeriöstä.

Ilmoittautumiset 4.11. mennessä osoitteeseen maaseutuoikeudenseura@outlook.com

Järjestelyitä varten pyydämme samalla ilmoittamaan, osallistutko tilaisuuteen etänä vai läsnä paikan päällä Tieteiden talolla.

* * *

Maaseutuoikeuden Seuran järjestämä webinaari EU:n yhteisen maatalouspolitiikan ( CAP ) uudistuksista pidetään

keskiviikkona  20.4.2022 klo 14-16 (teams).

Alustajina mm. maa- ja metsätalousministeriön osastopäällikkö , ylijohtaja Minna-Mari Kaila. Aiheina CAP-valmistelun ajankohtainen tilanne sekä uuden rahoituskauden painotukset , mm. Green Deal ja Pellolta pöytään -strategia.

Ilmoittaudu jo nyt Kirsille: kirsi.grohn@mela.fi . Ilmoittauduttuasi saat teams-linkin. Tervetuloa!

* * *

Juhlistimme 20.5.2021 Maaseutuoikeuden Seuran perustajan, pitkäaikaisen puheenjohtajan, hallituksen jäsenen ja toimintamme kantavan voiman, professori Erkki J. Hollon nimeämistä yhdistyksemme kunniapuheenjohtajaksi. Sydämelliset onnittelut ja lämpimät kiitokset kunniapuheenjohtajallemme!

Juhlahetkeä vietettiin Pörssiklubin arvokkaassa ympäristössä.

Kuvassa seuran kunnianpuheenjohtaja Erkki J. Hollo ja puheenjohtaja Päivi Huotari.

Kuvassa seuran puheenjohtajat: kunniapuheenjohtaja Erkki J. Hollo, puheenjohtaja Päivi Huotari ja varapuheenjohtaja Jyri Inha.

Kuvassa Jyri Inha, Päivi Huotari, Erkki J. Hollo ja Outi Suviranta.

* * *

Maaseutuoikeuden seuran 30-vuotisjuhlaseminaari pidettiin torstaina 31.10.2019 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran juhlasalissa. Juhlassa kuultiin maa- ja metsätalousminiteri Jari Lepän tervehdys ja professori Rudolf Mögelen esitelmä. Pidettyjä esitelmiä löytyy aineistoista.

Kuvassa Jyri Inha, Erkki J. Hollo, Päivi Huotari, Jonas Laxåback ja Rudolf Mögele.

Maa- ja metsätalousministeri Leppä pitämässä puheenvuoroaan.

Professori Erkki J. Hollo.

* * *

Maaseutuoikeuden seuran kevätseminaari pidettiin 28.3.2019 klo 14 Pellervon taloustutkimus PTT:ssä. Tilaisuudessa puhuivat PTT:n toimitusjohtaja Iiro Jussila ja tutkimusjohtaja Kyösti Aravuori. Seminaarin päätyttyä pidettiin yhdistyksen kevätkokous.

Aiempina vuosian seuran kevätseminaaria ovat isännöineet MELA (2017), MTK (2016), Metsä Group (2015) ja Valio (2014). Seminaareissa pidettyjä esityksiä löytyy täältä.

* * *

Seura on jäsen eurooppalaisten maatalousoikeudellisten seurojen yhteistyöelimessä Comité Européen de Droit Rural C.E.D.R.:ssä, jonka joka toinen vuosi järjestettävään seminaariin seuran jäsenet ovat osallistuneet aktiivisesti. Vuonna 2013 kongressi järjestettiin Luzernissa, Sveitsissä, vuonna 2015 Potsdamissa, Saksassa, vuonna 2017 Lillessä, Ranskassa ja vuonna 2019 Poznanissa, Puolassa.

Seminaariin kirjoitetut maaraportit löytyvät täältä.